Selasa, 27 November 2012

hantu hempap

Saya ingin berkongsi amalan di bawah (serta pendapat dari sudut sains) tentang badan terasa dihempap / ditindih semasa tidur. Terserah pada diri sendiri, amalan di bawah berkesan untuk diri saya, Selamat mencuba

Pengalaman tidur dimana terasa badan dihimpit / ditindih mugkin pernah anda rasai, mengakibatkan seseorang itu terasa tidak dapat bangun , bergerak dan menjerit.

Dari sudut sains, fenomena tersebut dalam bahasa perubatannya ialah ‘Sleep Paralysis‘, dalam terjemahan Melayu mungkin boleh dikatakan ‘Kelumpuhan Ketika Tidur’, iaitu keadaan yang mana badan kita akan menjadi lumpuh sementara (temporary paralysis).
Temporary Paralysis berlaku semasa mula-mula hendak tidur (hypnagogic paralysis) atau baru-baru bangun dari tidur (hypnopompic paralysis). Kebiasaannya, badan manusia apabila masuk peringkat tidur yang nyenyak atau REM (rapid eye movement-waktu nyenyak, bola mata kita akan bergerak-gerak) , otak akan beritahu badan supaya berehat seolah-olah badan kita seperti dimatikan. Otak kita pun seperti ada butang yang dipanggil Reticular Activating System (RAS). Yang tinggal ketika ini hanya fungsi automatik seperti degupan jantung, bernafas dan sebagainya.
Jadi, apabila kita bangun, RAS akan dihidupkan dan kita akan sedar sepenuhnya. Akan tetapi, ada kalanya berlaku juga keadaan di mana electrical signal (isyarat elektrik) tidak dihidupkankan oleh otak. Ketika itu, badan kita akan lumpuh seketika sebelum otak diaktifkan semula. Memang menakutkan, tapi benar, kita seperti lumpuh seketika. Masa itu, mungkin ada yang tidak lumpuh sepenuhnya tetapi sebahagian anggota tubuh sahaja. Sebab itu ada yang boleh gerak-gerakkan jari, tapi bahagian seluruh tubuh.
Dari sudut amalan, kita boleh amalkan di bawah untuk mengelakkan diri atau mengindari selepas mengalami Sleep Paralysis ( kadang kala seseorang itu mengalami Sleep Paralysis beberapa kali dalam satu malam.

Sebelum tidur ( ataupun setelah terjaga dari Sleep Paralysis )

1) Baca ayat suci Ayatul-Kursi , sekiranya tidak menghafal boleh juga membaca surah Al-Fatihah ( surah penawar terbaik) dan selawat ke atas Nabi junjungan kita sebanyak 3 kali
2) Hembuskan pada bantal kepala DAN terbalikkan bantal tersebut
3) Tidurlah macam biasa, In sya-Allah, terhindar dari Sleep Paralysis

Tiada ulasan:

Catat Ulasan